Geofence is een technologie die je kan gebruiken binnen je fleet management systeem. Geofence is een afbakening of perimeter die alleen virtueel bestaat en een fysiek gebied omvat. Je kan het zien als een virtueel hek, oftewel een scheidslijn tussen een locatie en het gebied dat zich daaromheen bevindt. Iedere beweging binnen dit gebied kan je in het oog houden. Er zijn verschillende vormen van geofencing zoals een ronde cirkel, een vierkant of een rechte lijn die is opgetrokken tussen twee punten. Een geofence wordt binnen de gebruikte software getekend en is gebaseerd op breedte- en lengtegraden of de straal in een cirkel om een bepaald punt heen. Het is een erg handige tool om te bekijken of mensen of voorwerpen het gebied verlaten en daarvoor een alert in te stellen of het kan juist voorkomen dat het gebied binnengetreden wordt. Tevens kan je het inzetten om een melding te ontvangen als een medewerker een gevaarlijke zone betreedt met of zonder voertuig.

Wat is een fleet management systeem

Een fleet management systeem is een software systeem dat gebaseerd op volg, oftewel tracking, software. Hiermee kan je alles real time monitoren wat te maken heeft met een van je voertuigen. Dit kan het rijgedrag van de chauffeur zijn, de exacte locatie, en dus ook of het voertuig beweegt of stilstaat. Op het moment dat er zich een incident voordoet kan je dan ook snel ingrijpen. Daarnaast wordt ook de status van het voertuig gemonitord. Als deze bijvoorbeeld onderhoud nodig heeft dan krijg je hier een melding van. Op deze manier kan je je wagenpark effectiever en productiever inzetten voor je logistieke bedrijfsprocessen. Tevens kan je de veiligheid van je werkomgeving verbeteren en in de gaten houden of de chauffeur de huidige wetgeving wel netjes in het oog houdt om zo te voorkomen dat er hoge boetes geriskeerd worden.

De andere voordelen van het gebruik van fleet tracking software

Uiteraard zijn er nog veel meer andere voordelen die deze software aanbiedt. Zo kan je betere rapportages maken, aangezien je analyses kan maken op de lange termijn op basis van de data die er bij je bekend is. Je kan de klanttevredenheid verbeteren door meldingen in te stellen zodra er een activiteit plaatsvindt binnen het bezorg proces. Tevens kan de verwachte aankomsttijd doorgegeven worden. Ook kan je het verbruik van brandstof verminderen.