In sommige gevallen vergroten studenten de overlevingskansen van een bedrijf. Aad Reurings is directeur eigenaar van zo’n bedrijf: RPP (Reurings Precisie Plaatwerk) en vertelt over zijn ervaringen.

Reurings: “Als ondernemer loop je vroeg of laat tegen je eigen grenzen aan. Je wordt afhankelijker van informatie van buiten, omdat je eigen opleiding of ervaring niet toereikend is. Die specialistische kennis kan je ook bij scholen halen. Studenten hebben up to date theoretische kennis en kunnen je zo verder helpen. Ik heb dat aan den lijve ondervonden. Vlak voor de grote crisis ging het niet goed met RPP, we misten 40% van onze omzet. We zijn toen samen met het onderwijs begonnen aan een verbeterproject (lees hier meer over dat traject). Dat was ook hard nodig. We kregen het advies om te starten met een ‘Lean’ bedrijfsvoering. Een bedrijfsproces waardoor je bedrijf beter functioneert.

De ‘Lean’aanpak
“Ik werd gedwongen om continue naar mezelf te kijken en te zien wie ik was. Met resultaat. Ik durf wel te stellen dat RPP haar bestaan te danken heeft aan de studenten. Zij zorgden voor innovatie en dat leidde weer tot stijgende omzet. Een letterlijke win-win situatie. Wij hebben als RPP de ‘Lean’ aanpak (ooit bedacht door Toyota) niet alleen toegepast, maar ook omarmd. Nu zijn we zover dat we zelfs andere MKB’ers over deze manier van werken informeren (download hier het boek ‘Van Idee Naar Winst, de MKB aanpak'). En dat is precies wat je uit zo’n samenwerking kan halen: je hebt een vraag of een uitdaging, de studenten kijken ernaar en geven je handvatten om hiermee om te gaan. Dan is het verder aan jou als bedrijf om dit niet alleen op te pakken, maar ook door te pakken.”

Vaste plek
Het samenwerken met scholen maakt een vast deel uit van onze bedrijfsvoering en dat zouden meer bedrijven moeten doen. De weg naar het onderwijs is gemakkelijker dan je denkt. En weet je ze eenmaal te vinden, dan kun je snel schakelen. Zij helpen jou en andersom. Bij RPP lopen vaak studenten naar binnen met een tekening  of opdracht waar ze niet uitkomen. We stellen jaarlijks ook 20 stageplekken beschikbaar voor VMBO leerlingen. Docenten komen eens per jaar langs om leerlingen te laten zien wat metaalbewerking is, en hoe dat binnen een high tech bedrijf als de onze in zijn werk gaat. Wij helpen ze graag. Wanneer wij een klant hebben met een vraag of probleem, dan vragen wij de studenten via De Haagse Hogeschool of zij kunnen helpen in het proces van productverbetering. Hierdoor versterk je de relatie met je klanten, omdat je ze echt verder kan helpen.

Betere Boxsteunen
“Een voorbeeld van productontwikkeling zijn onze nieuwe boxsteunen. Een klant klaagde over de oude versie. Deze was erg lomp en er moest veel aan gelast worden. Erg arbeidsintensief. Studenten van de TIS Delft hebben toen dit product doorontwikkeld, waardoor het product lichter werd, makkelijker om in elkaar te zetten en hierdoor goedkoper om te produceren. We hebben de klant met succes aan ons weten te binden, omdat we ze een beter en goedkoper product konden leveren.”

Heeft u ook een succesverhaal over uw samenwerking met studenten? Neem contact op met de redactie van de Nieuwsflits (info@geslaagdinhetvak.nl) en deel uw ervaringen met de regio!

Weergaven: 191

Opmerking

Je moet lid zijn van Geslaagd in het Vak om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Geslaagd in het Vak

© 2017   Gemaakt door Geslaagd in het vak.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Print pagina